Drážďany, ohnivé peklo

14. februára 2017, spozabukakuk, Kruté dátumy

Motto: So It Goes.                                                                                                 Tak to chodí, refrén z knihy Kurta Vonneguta Bitúnok číslo 5. Jeho použitie bolo komentárom smrti niektorej z postáv z románu a bolo veľmi frekventované.

Súdy a rozsudky sú určené porazeným, nie víťazom. Možno to je dôvod, prečo sa o bombardovaní Drážďan na sklonku druhej svetovej vojny hovorí tak málo. Pripomeňme si ho slovami Kurta Vonneguta zo spomenutého románu Bitúnok č.5 alebo Detská krížová výprava:

Starostlivo naplánované a nepredstaviteľne drahé drážďanské zverstvo bolo také bezvýznamné, že len jeden človek na celej planéte z neho mal osoh. Ten človek som ja. Napísal som túto knihu, ktorá mi zarobila kopu peňazí a získala reputáciu, tak to je. Tak či onak, za každého mŕtveho som dostal dva alebo tri doláre. Tak to chodí.

dresden_02

Bombardovanie Drážďan spojeneckým letkami prebehlo v troch vlnách v dňoch 13.-15. februára 1945. Nestretlo sa prakticky so žiadnym odporom, protiletecká obrana mesta bola dávno stiahnutá. Tisícdvesto lietadiel mohlo bez rizika presne zamerať svoje ciele a zvrhnúť tisíce trieštivých a zápalných bômb. Mnohé z oficiálne udávaných 25 000 civilných obetí zhoreli za živa, z mesta nazývaného i Florenciou na Labe zostali iba ruiny. Z ktorých sa spamätáva dodnes…