Klamú nás agentúrne prieskumy? Overíme si to!

2. novembra 2019, spozabukakuk, How do they do it?

Prieskumy preferencií politických strán sú v posledných dňoch v centre záujmu mediálnych konzumentov. Je na to viacero dôvodov, najdôležitejším  z nich je určite 50-dňové moratórium na ich zverejňovanie pred voľbami.

O tomto sa popísalo veľa, aj o korektnosti jednotlivých prieskumov. Neuveriteľné skoky v preferenciách počas niekoľkých dní nevzbudzujú dôveru v ich spoľahlivosť a vierohodnosť. Viera je však viera, fakty sú fakty. Ako si vie volič overiť, či sa dá tomu-ktorému prieskumu tej-ktorej agentúry aspoň rámcovo dôverovať?

Je na to zaujímavý trik. Preferencie a volebné výsledky parlamentných strán sa síce menia ako piesok v presýpacích hodinách, no jeden z nich zostáva veľmi stabilný: výsledok maďarských politických strán. Spočiatku išlo o výsledok Maďarskej koalície, SMK, neskôr o súčet výsledkov strán SMK a Most-Híd. Overme si to na faktoch, na percentách, ktoré dosiahli v parlamentných voľbách od roku 1994:

1994 – Maďarská koalícia 10,19%, 1998 –  SMK 9,13%, 2002 – SMK 11,17%, 2006 – SMK 11,68%, 2010 – Most-Híd + SMK = 8,13 + 4,33 = 12,46%, 2012 – Most-Híd + SMK = 6,83 + 4,28 = 11,11%, 2016 – Most-Híd + SMK = 6,5 + 4,04 = 10,54%

Zhrnutie: štandardný volebný výsledok maďarských politických strán sa pohybuje v rozmedzí 9,13 – 12,46%. Ak najnižšiu a najvyššiu hodnotu považujeme za úlet zapríčinený vonkajšími okolnosťami (veľká protimečiarovská koalícia v roku 1998, resp. nábor slovenských voličov do strany Most-Híd v roku 2010), tak rozpätie je oveľa menšie, 10,19 – 11,68%. Čo je výrazne menej, ako trojpercentná štatistická odchýlka udávaná prieskumnými agentúrami. K tomu všetkému by ešte stálo za to dodať, že maďarský volič patrí k tým najspoľahlivejším a najpredvídateľnejším.

Návod na overenie korektnosti prieskumu už vyplynul tak akosi sám od seba z uvádzaných čísel. Pri čítaní výsledkov prieskumu sa najskôr pozrite na hodnoty uvádzané u maďarských strán. Ak tam objavíte pri súčte ich preferencií cifru výrazne sa líšiacu od hodnoty 10-11%, tak zvyšok prieskumu si prečítajte len tak pre osobné potešenie a aby ste sa dozvedeli, ktorej agentúre zaň vďačíte. Alebo kvôli úvahe, kto si ten prieskum zaplatil. A len tak pre porovnanie sa pozrite aj do čerstvého prepytujem produktu agentúry Vox politico. Prípadne ho radšej širokým oblúkom obíďte…