Exhibícia právnych expertov SaS

29. augusta 2020, spozabukakuk, Sedliackym umom

Hora porodila myš – tak sa označuje smiešny výsledok veľkého úsilia. Tak pôsobí snaha strany SaS o otvorenie témy „odluka cirkvi od štátu“.

Ale prejdime od smiechot k veci. Netúžim otvárať diskusiu o tom, či má byť cirkev (presnejšie povedané cirkvi) financovaná štátom, alebo z príspevkov veriacich. Nechcem ani poukazovať na tuposť argumentov o slobode, ktorú podľa vyjadrenia pani europoslankyne Ďuriš Nicholsonovej cirkev získa, keď prejde na samofinancovanie. Je mi to osobne jedno, aj keď logika hovorí, že po slobode by asi mali volať tí, ktorým sa nedostáva. No a podľa nulovej intenzity cirkevných pokrikov na túto tému sa zdá, že slobody majú dostatok.

Zaujal ma však postoj SaS k medzinárodnej zmluve s Vatikánom. A zasa – nechcem sa baviť na tému jej výhodnosti pre Slovensko, o dobrovoľnom vazalstve, alebo miere práv a povinností, ktoré uzákoňuje. Ide mi skôr o postoj právnych expertov SaS (napríklad takto titulovaného pána Baránika), ktorí chcú požiadať Ústavný súd SR o jej výklad. Ja sa síce za právneho experta nepokladám, som len laik, ktorý však vie čítať. No a keďže sa mi dostala do rúk Ústava SR, tak som si ju prečítal a zaujal ma článok 125a:

(1) Ústavný súd rozhoduje o súlade dojednaných medzinárodných zmlúv, na ktoré je potrebný súhlas Národnej rady Slovenskej republiky, s ústavou alebo s ústavným zákonom.
(2) Návrh na rozhodnutie podľa odseku 1 môže podať ústavnému súdu prezident Slovenskej republiky alebo vláda pred tým, ako predloží dojednanú medzinárodnú zmluvu na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky.

Dávam tento článok do pozornosti aktivistom strany SaS a právnym expertom, ktorí za nimi stoja. Ak by totiž túžili obrátiť sa s Vatikánskou zmluvou na Ústavný súd, tak by sa okrem súhlasu vládnej väčšiny (kresťansko-konzervatívnej!) buď museli vrátiť v čase pred ratifikáciu zmluvy parlamentom, alebo využiť ústavnú väčšinu vládnej koalície na zmenu ústavy.

Obávam sa však, že právni experti zvyšných vládnych strán sú predsa len kvalitatívne niekde inde, ako tí SaSkárski. A že by predsa len pociťovali určité zábrany pri premene ústavy na účelový zdrap papiera.

Hora porodila myš – aj keď hovoriť v súvislosti s SaS o hore je určite prehnané. Povedzme teda, že krtinec porodil blchu…