Úbohosť nielen našej vzdelanosti, ale aj mienkotvorného média. Čomu zásadnému venoval denník SME priestor na svojej titulnej stránke? Nuž, vyčísleniu triviálneho algebraického výrazu:
8 : 2 x (2+2) = ?
A rozbehla sa diskusia takmer ako by jedným z členov výrazu bol nepopulárny politik. Diskutujúci viedli náruživé diskusie o tom, či je výsledkom výrazu 1 alebo 16. Ako k týmto výsledkom dospejeme? Jednotku dostaneme vtedy, keď číslo 8 predelíme výrazom 2x(2+2) = 8. Teda polopatisticky 8 : 8 = 1. K druhému výsledku sa dopracujeme keď to budeme sekať doradu: 8 : 2 = 4 x 2 x (2 + 2) = 16.
Vráťme sa do rokov povinnej školskej dochádzky, na prvý stupeň základnej školy. Na hodine matematiky nás učili, že pre násobenie a sčítanie platí komutatívny zákon: 5 x 6 = 6 x 5, respektíve 6 + 5 = 5 + 6. Neplatí však pre delenie a odčítanie, ak delíme 10 : 5 a pokúsime sa prehodiť čísla tomto výraze, k rovnakému výsledku sa nedopracujeme. Prvý člen delenia sa vedecko-matematicky nazýva delenec, druhý deliteľ.
V nami pertraktovanej „kauze“ je delencom číslo 8, deliteľom je zvyšok výrazu – 2 x (2 + 2) – tak dospejeme k výsledku 1. Ku ktorému dospeli všetci tí, ktorí dávali počas výuky matematiky prvého stupňa základnej školy pozor. Tí, ktorí hlásajú výsledok 16, spravili to, že delenca prenásobili výrazom (2 + 2) a deliteľom zostalo len číslo 2. Teda riešili tvar 8 x (2 + 2) : 2, pre ktorý naozaj platí výsledok 16. Smola je, že medzi tieto dve možnosti nemôžeme vložiť znamienko rovnosti, ide o rozdielne matematické operácie.
Viacerí „vzdelanejší“ diskutéri tvrdili, že ide o nejednoznačný zápis. Nuž, musím sa uškrnúť. Matematika je natoľko exaktná, že jednoznačnosť v tomto prípade je úplne jasná. Uvediem príklad, ktorý snáď presvedčí aj posledných neveriacich Tomášov:
Číslo 1 je asi nespochybniteľné. Môžeme ho napísať v tvare zlomku napríklad 10/10, čitateľ zlomku necháme na pokoji a menovateľ (to je tá časť pod zlomkovou čiarou) rozpíšeme na tvar 2 x 5. Zlomkovú čiaru nahradíme symbolom delenia :, takže dostaneme tvar 10 : 2 x 5. Ak by sme tento algebraický výraz vyčísľovali podľa „veriacich v šestnástku“, tak by sme sa dopracovali k číslu 25 a s prekvapením by sme zistili, že 1 = 25, čo asi mnohých neuspokojí.
P.S. Ešte by sa dalo napísať i to, že delenie a odčítanie sú len inou formou násobenia a delenia, ale tejto náročnej matematickej kauze som i bez toho venoval priveľa času i priestoru.
Stačí ak ku každému dáte prívlastok. Vytvorte... ...
https://www.youtube.com/watch?v=KBYMLnNktnM ...
koli zjednoduseniu: zatvorka ma vzdy prednost ...
a kedy dal Milan svoj vlastny nazor a vedel ho ...
Ja len dúfam, že ako učiteľka by si nikdy ...
Celá debata | RSS tejto debaty