Založ si blog

Naozaj transparentne s Transparency?

Uverejnil som niekoľko blogov týkajúcich sa činnosti Transparency International Slovensko (ďalej v texte TIS). Prvý z nich sa týkal nekorektného zverejňovania údajov o pracovníkoch slovenskej prokuratúry. Druhý zasa kauzy súvisiacej s protipovodňovou ochranou niektorých slovenských obcí. A tretí bol viacmenej ironickým povzdychnutím si nad tým, čo má vplyv na výber tém TIS. Na všetky blogy som TIS upozornil mailom.

V prvom prípade dokonca prispeli i do diskusie pod blogom.

V prípade druhom mi mailom odpovedala (pravdepodobne) zamestnankyňa TIS, tu je jeho znenie bez oslovenia a podpisu (vyznačené farebne kvôli odlíšeniu od zvyšku textu):

Ďakujem za podnet. Ak nám to časové možnosti umožnia, radi sa pozrieme a zvážime.
Pekný deň prajem

No a v prípade treťom sa mi mailom ozval priamo riaditeľ inštitúcie. Pripomeniem, že námetom blogu, ktorého sa to týkalo, bola výzva na kontrolu recepcie poriadanej pri príležitosti udeľovania štátnych vyznamenaní prezidentom republiky a požiadavka, aby bolo jej usporiadanie skontrolované rovnako, ako v prípade podujatí Ministerstva zahraničných vecí SR. Odpoveď? Tu je:

Dobry den, dakujeme za podnet, no na rozdiel od predstavenia loga ide na prvy pohlad o nasobne mensiu akciu a najma, nik z priamych svedkov nehovori, ze tam doslo k machinaciam. Z pochopitelnych dovodov sa neviem venovat vsetkym miliardam statnych vydavkov.

Zhrniem to vlastnými slovami: hodnotenie akcie sa udialo prvým pohľadom a nenašiel sa udavač vlastenec, ktorý by o nej niečo oznámil. V tom prípade si dovoľujem požiadať TIS, aby môj blog pokladala za podnet pre prešetrenie všetkých okolností súvisiacich s obstarávaním predmetnej recepcie.

To však nebolo úplne všetko. V súvislosti so zmienkou o miliardách štátnych výdavkov som riaditeľovi TIS pripomenul svoj blog. Tu je naša konverzácia:

Ja:

v prvom rade ďakujem za promptnú odpoveď, nie u všetkých organizácií je to zvykom.
Je mi jasné, že sa nemôžete venovať všetkým miliardám štátneho rozpočtu. A ak mám byť úprimný, tak mi ani celkom nešlo o skúmanie výdavkov na pretraktovanú recepciu, skôr som chcel blogom poukázať na nerovnaký prístup vašej organizácie k rôznym subjektom. No jednej miliarde (doslova) verejných prostriedkov by ste sa venovať mohli. 5.decemra minulého roku som TIS poslal upozornenie na blog
Odpovedala mi vaša kolegyňa, citujem:

Ďakujem za podnet. Ak nám to časové možnosti umožnia, radi sa pozrieme a zvážime.

Dosť by ma zaujímalo, či vám táto miliardová kauza stojí za „zváženie“ a „nájdenie si času“ na jej skúmanie. Domnievam sa, že by tým TIS veľmi výrazne preukázala svoju nezaujatosť a nezávislosť na politickej orientácii (ne)vyšetrovaného subjektu.

Riaditeľ TIS:

pamatam si na ten tip, nie je velmi realne, aby sme to vyriesili, ide o odborne tazku temu a je to aj dost stary priklad. My problem so zaujatostou nemame, mohli ste to vidiet aj na nasom predvolebnom clanku

http://transparency.blog.sme.sk/c/406031/aj-zelene-dotacie-sli-stranicky-za-fica-smeru-za-radicovej-mostu.html

Faktom je, ze poslednych 6 rokov tu vladne najma Smer, tak sa aj nase aktivity zameriavaju na toho, kto drzi najvacsiu kasu a moc.

Ja:

Domnievam sa, že na zistenie, či verejné obstarávania v obciach prebehli podľa Zákona o VO netreba byť veľkým odborníkom. Ja som len pomocou internetu dokázal takú komplikovanú vec, že som prezrel doklady obcí, ktoré majú povinne zverejňovať – a neuveríte, dokladov o verejnom obstarávaní som tam našiel minimum. Odborníka netreba ani na zistenie, že cenové ponuky veľmi často predkladali uchádzači ešte pred tým, ako bol spracovaný projekt. Na základe čoho spočítali cenu? Myslím, že v odkazoch z blogu nájdete dostatok vyjadrení odborníkov (nie hocijakých, kapacít vo svojom fachu), ktorí vám na požiadanie radi poskytnú dostatok informácií. Odborných, nie ideologických.

Okrem toho táto vec je stále živá, obce sa zaviazali tie „protipovodňové opatrenia“ udržiavať 20 rokov a táto lehota im stále beží.
Do tretice – väčšina starostov a obecných zastupiteľstiev (ktoré za to všetko priamo zodpovedajú) je obsadených aspoň čiastočne Smerákmi. Takže pokojne môžete aj naďalej zameriavať svoju pozornosť rovnakým (S)smerom.
Na záver: na celú kauzu určite nemáte kapacity. No nič vám nebráni po zistení viacerých nezrovnalostí (napríklad fingované VO) podať podnet na NKÚ.

Ja vás, samozrejme, do ničoho nútiť nemôžem, na to som malý pán. Ale ak mi k tomu poskytnete súhlas, tak by som rád vaše vyjadrenie k upozorneniu na túto kauzu uverejnil v blogu.

Poznámka: pán riaditeľ sa mi už viac neozval, takže tento jeho postoj beriem ako súhlas s publikovaním našej komunikácie.

Ak sa mám k tomuto ešte vyjadriť (aj keď si myslím, že stanovisko z mailu je dostačujúce), tak musím konštatovať, že TIS má záujem len o celkom špecifické akcie. Momentálne napríklad poriadanie petičnej akcie podporujúcej Hlávkovú. Z deviatich posledných informácií zverejnených na hlavnej stránke TIS je päť venovaných Hlávkovej a Ministerstvu zahraničných vecí. A napriek vyjadreniu pána riaditeľa „my problém so zaujatosťou nemáme“ si myslím, že akcie TIS zaujaté sú. Ak totiž TIS nemá záujem skúmať transparentnosť použitia miliardy eur (teda sa na ňu „nepozrú a nezvážia ju“) a namiesto toho sa venuje (len) recepciám poriadaným Lajčákom, tak tu čosi nepekne páchne. Mimochodom – Program revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR sa veľmi úzko dotýka i projektov TIS „Otvorené verejné obstarávanie“, „Transparentná samospráva“ a Transparentné mesto“ – všetky ich nájdete viditeľne umiestnené na stránke TIS.

Čo na záver, milá Transparency? Možno citát z tvojej vlastnej príručky „Ako nahlásiť korupciu“:

Spoluúčasť na korupcii má často náš vlastný nezáujem.

Bess Myerson

P.S. Zhodou zaujímavých náhod sa stalo, že TIS o 11.01 uverejnila ďalší z materiálov o kauze MZV SR. Nájdete ho tu a pokojne ho môžete pridať k materiálom, na základe ktorých hodnotím „nezaujatosť“ TIS.

Ako sa z mazákov stávajú holubi

16.04.2024

Je celkom možné, že význam titulku nie je každému zrejmý, potrebuje preto vysvetlenie: v časoch, keď mužská časť obyvateľstva ČSSR, neskôr ČSFR a niekoľko rokov aj SR povinne absolvovala základnú vojenskú službu (ZVS), sa záklaďáci podľa odslúženej doby delili na holubov a mazákov. Holubi (naozaj nemá byť na konci ypsilon!) mali odslúžené menej ako rok vojny a po [...]

Každodenné haiku XXXI

08.04.2024

Krásny jasný deň, počasie zvolilo jar. Veď vyšlo slnko. Foto: autor blogu © spozabukakuk

Toto vám nezabudnem!

07.04.2024

Prezidentské voľby sa skončili. Tak ako sa patrí gratulujem Petrovi Pellegrinimu k víťazstvu. Rovnako by som zablahoželal aj Ivanovi Korčokovi v prípade jeho víťazstva. Zablahoželal by som mu keby… Keby som nebol svedkom jeho príhovoru v čase, keď už bola jeho porážka jasná. Pán Korčok neuniesol porážku. Síce formálne zablahoželal Pellegrinimu, no potom viedol [...]

ján slota

Obnovený proces v korupčnej kauze Jána Slotu prerušili

26.04.2024 11:21

Kým Ústavný súd SR nerozhodne, dovtedy bude konanie prerušené. Prokurátor voči tomu podal sťažnosť.

Slávnostné otvorenie DSB observatória v Bratislave

VIDEO: Bratislava má prvú hvezdáreň, zložili sa na ňu sponzori a nadšenci. Neskôr privíta aj širokú verejnosť

26.04.2024 10:55

Na Deutsche Schule Bratislava slávnostne otvorili prvú hvezdáreň v Bratislave - DSB Observatórium.

Polícia SR

Nastúpila do MHD a domov sa už nevrátila. Polícia pátra po 14-ročnej Liliane

26.04.2024 10:44

Žilinskí policajti žiadajú verejnosť o pomoc.

Viktor Orbán

Gyöngyösi: Orbán je nepriateľ národa, premenil Maďarsko na diktatúru. Budapešť by nemala zabudnúť na sovietske tanky

26.04.2024 10:40

Myslím, že sme sa v Maďarsku vrátili do boľševických časov, tvrdí predseda strany Jobbik.

spozabukakuk

Богу молись, а к берегу гребись.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 364
Celková čítanosť: 1910328x
Priemerná čítanosť článkov: 5248x

Autor blogu